En el BOE del passat 21 de desembre de 2024 es va publicar la Llei 7/2024, de 20 de desembre, per la qual s’estableixen un Impost Complementari per a garantir un nivell mínim global d’imposició per als grups multinacionals i els grups nacionals de gran magnitud, un Impost sobre el marge d’interessos i comissions de determinades entitats financeres i un Impost sobre els líquids per a cigarrets electrònics i altres productes relacionats amb el tabac. En aquesta llei també es modifiquen, entre altres, normes relatives a l’Impost sobre el valor afegit (IVA), a l’Impost de societats (IS) o a l’Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).

Així mateix, en data de 24 de desembre de 2024, es va publicar en el BOE el Reial Decret-llei 9/2024, de 23 de desembre, pel qual s’adopten mesures urgents en matèria econòmica, tributària, de transport i de Seguretat Social, i es prorroguen determinades mesures per a fer front a situacions de vulnerabilitat social.

A continuació, exposem breument les principals novetats introduïdes per la Llei 7/2024:

Nou Impost Complementari

El principal aspecte que regula aquesta llei és la imposició d’un impost mínim global per als grups multinacionals, en transposició a l’ordenament jurídic espanyol de la Directiva (UE) 2022/2523, que, al seu torn, té el seu origen en el Pilar 2 de l’OCDE, que va establir un llindar mínim de tributació per als grups de multinacionals o grans grups nacionals amb la finalitat de garantir una tributació mínima efectiva del 15%.

Els subjectes passius de l’impost seran les entitats radicades en territori espanyol que formin part d’un grup multinacional o d’un grup nacional de gran magnitud quan, almenys, en dues dels quatre períodes impositius anteriors, l’import net de la xifra de negocis de tot el grup sigui igual o superior a 750 milions d’euros, d’acord amb els estats financers consolidats de l’entitat matriu.

Tres són les modalitats d’aquest impost:

  • Impost complementari nacional: s’aplica a la base imposable de les rendes obtingudes per les entitats constitutives dels grups multinacionals i nacionals de gran magnitud radicades a Espanya que estiguin subjectes a un tipus impositiu inferior al 15%.
  • Impost complementari primari: l’entitat matriu d’un grup multinacional radicada en territori espanyol estarà subjecta a la part que li sigui atribuïble de l’impost respecte a les rendes d’aquelles entitats constitutives del grup multinacional que no radiquin en territori espanyol, quan aquestes rendes hagin estat gravades a nivell jurisdiccional a un tipus impositiu inferior al 15% (regla d’inclusió de rendes); és a dir l’entitat matriu que estigui radicada a Espanya tributarà aquesta modalitat de l’impost quan alguna de les seves filials tributi en una jurisdicció amb baixa fiscalitat.
  • Impost complementari secundari: s’aplica a una entitat constitutiva d’un grup multinacional radicada en territori espanyol respecte a les rendes d’aquelles entitats del mateix grup que no radiquin a Espanya i que no estiguin subjectes a la regla d’inclusió de rendes, quan aquestes rendes hagin estat gravades a un tipus inferior al 15% (regla de beneficis insuficientment gravats). Per tant, un grup multinacional (no matriu) radicat en territori espanyol haurà de satisfer aquesta modalitat respecte de rendes d’entitats constitutives que no radiquin en territori espanyol, que estiguin gravades a un tipus inferior al mínim i que no estiguin subjectes a la regla d’inclusió de rendes admissible.

La base imposable per al càlcul estarà formada pels guanys i pèrdues admissibles, però es restaran de la base les rendes vinculades a la substància.

Malgrat l’exposat, l’entitat que fa la declaració podrà optar per no declarar l’impost complementari, és a dir, no li serà exigible, sempre que es compleixin dos requisits:

  • Que la mitjana dels ingressos admissibles de les entitats constitutives radicades en la jurisdicció sigui inferior a 10 milions d’euros.
  • Que la mitjana dels guanys o pèrdues admissibles de totes les entitats constitutives en aquesta jurisdicció doni lloc a una pèrdua o a un benefici inferior a 1 milió d’euros.

La norma va entrar en vigor el 22/12/2024 i tindrà efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir del 31/12/2023, amb algunes regles temporals específiques.

Impost sobre els Líquids per a Cigarrets Electrònics i altres Productes relacionats amb el Tabac

Amb efectes des del 01/01/2025, es crea un nou tribut a l’àmbit objectiu del qual està constituït pels líquids per a cigarrets electrònics, les bosses de nicotina, i altres productes de nicotina diferents dels compresos en l’àmbit objectiu de l’Impost sobre les Labors del Tabac, quan no tinguin la consideració de medicaments.

Impost sobre el marge d’interessos i comissions de determinades entitats financeres

Amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn des del 01/01/2024, es crea un nou tribut, de naturalesa directa, que grava el marge d’interessos i comissions obtingut per entitats de crèdit, sucursals d’entitats de crèdit estrangeres i establiments financers de crèdit derivat de l’activitat que es desenvolupin en territori espanyol.

Són contribuents d’aquest nou impost:

  • Les entitats de crèdit establertes a Espanya.
  • Els establiments financers de crèdit.
  • Les sucursals establertes en territori espanyol d’entitats de crèdit estrangeres.

Aquest impost no serà deduïble en el IS ni en el IRNR.

Gravamen temporal energètic

Es deroga aquest gravamen.

Impost sobre la Renda de les Persones Físiques

  • Amb efectes des del 01/01/2025 es modifiquen els tipus de gravamen de l’estalvi, elevant-se el tipus aplicable a l’últim tram, per a una base liquidable de 300.000 euros d’ara endavant, que passa del 28 al 30%.
  • Amb efectes des del 01/01/2025, s’estableix una nova reducció del 30% per a rendiments del treball i d’activitats artístiques obtinguts de manera excepcional, quan aquests excedeixin del 130% de la quantia mitjana d’aquests rendiments imputats en els tres períodes impositius anteriors, sobre aquell excés. La quantia sobre la qual s’aplicarà aquesta reducció no podrà superar els 150.000 euros anuals.

Impost de societats

S’estableixen nous percentatges de reducció i límits en la reserva de capitalització. Amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de 01/01/2025, s’introdueixen percentatges addicionals de reducció en la base imposable depenent de l’augment de la plantilla mitjana:

  • 23% per a increments entre el 2% i el 5%.
  • 26,5% per a increments entre el 5% i el 10%.
  • 30% per a increments superiors al 10%.

Aquestes reduccions estan condicionades a mantenir l’increment de plantilla durant 3 anys.

Es fixen nous límits per a la reducció, que no podrà superar en cap cas:

  • El 20% de la base imposable positiva del període impositiu prèvia a aquesta reducció, a la integració a què es refereix l’apartat 12 de l’article 11 de la LIS i a la compensació de bases imposables negatives.
  • El 25% de la base imposable positiva del període impositiu prèvia a aquesta reducció, a la integració a què es refereix l’article 11.12 de la LIS i a la compensació de bases imposables negatives, tractant-se de contribuents l’import net de les quals de la xifra de negocis sigui inferior a 1 milió d’euros durant els 12 mesos anteriors a la data en què s’iniciï el període impositiu al qual correspongui aquesta reducció.

Canvis en els tipus del IS. Amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de 01/01/2025:

  • Es substitueix el tipus reduït del 23% per una escala de tipus reduïts per a microempreses i entitats de reduïda dimensió. Així, el tipus general de gravamen serà el 25%, excepte per a les entitats amb l’import net de les quals la xifra de negocis (INCN) del període impositiu immediat anterior sigui inferior a 1 milió d’euros que aplicaran els tipus que s’indiquen en la següent escala, tret que hagin de tributar a un tipus diferent del general i tenint present que hi ha un règim transitori per a la seva aplicació progressiva en diferents períodes:
    • Per la part de base imposable compresa entre 0 i 50.000 euros, al tipus del 17%.
    • Per la part de base imposable restant, al tipus del 20 per cent.

Modificació del règim de tributació mínima de l’article 30 bis de la LIS d’acord amb la nova escala de tipus reduïts per a entitats amb INCN inferior a 1 milió d’euros. Amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de 01/01/2025.

Limitació en la compensació de Bases Imposables Negatives. Amb efectes en períodes impositius iniciats a partir del 01/01/2024, es reintrodueixen, per a aquells contribuents amb un import de la xifra de negoci a partir de 20 milions d’euros, els límits per a la compensació de Bases Imposables Negatives, que quedarà limitada al 50% quan la xifra de negocis sigui superior a 20 milions però inferior a 60 milions o al 25% per a contribuents amb una xifra de negoci superior a 60 milions.

Es fixa també un límit conjunt del 50% de la quota íntegra en l’aplicació de les deduccions per a evitar la doble imposició.

Es prorroga per dos anys més, per als períodes impositius de 2024 i 2025, la mesura consistent en la no inclusió del 50% de les bases imposables negatives individuals en la Base Imposable Consolidada dels Grups de Consolidació Fiscal. Les quantitats no incloses s’integraran en la base imposable del grup per parts iguals en els 10 anys següents.

Amb efectes per als períodes impositius que s’iniciïn a partir de 01/01/2024, i per a tots els contribuents del IS, s’introdueix una regla de reversió mínima automàtica de les deterioracions de participacions en altres entitats que hagin resultat fiscalment deduïbles en la base imposable del IS en períodes impositius iniciats amb anterioritat a 01/01/2023. Així, s’imposa una integració mínima en la base imposable d’aquestes deterioracions deduïbles, per terceres parts, durant els tres primers exercicis que s’iniciïn a partir de 01/01/2024.

Impost sobre el Valor Afegit

  • S’incorpora la llet fermentada al llistat de tipus de llet als quals s’aplica el tipus d’IVA del 4%.
  • S’introdueixen unes certes mesures en relació amb els carburants que abandonen el règim de dipòsit diferent del duaner.

Llei General Tributària

Per als períodes impositius iniciats a partir del 31/12/2023, es modifica l’article 150.1 de la LGT per a incorporar com a nou supòsit en el qual les actuacions del procediment d’inspecció hauran de concloure en el termini de 27 mesos, quan concorri en qualsevol de les obligacions tributàries o períodes objecte de comprovació, la circumstància que l’objecte del procediment sigui la comprovació o recerca de l’Impost Complementari.

Facturació electrònica

La AEAT desenvoluparà i gestionarà una solució pública de facturació electrònica que presti els serveis de facturació electrònica d’aquells empresaris o professionals que així ho triïn i serveixi de repositori universal i obligatori de totes les factures electròniques expedides, remeses o rebudes. Les plataformes, solucions o sistemes de facturació que utilitzin els empresaris o professionals obligats a emetre i rebre factures electròniques, que no utilitzin la solució pública de facturació electrònica, estaran obligades a remetre simultàniament a la seva emissió una còpia electrònica fidel de cada factura a la citada solució pública en els termes previstos reglamentàriament.

En relació amb el Reial Decret-llei 9/2024, en matèria fiscal, s’introdueixen diverses novetats i es prorroguen unes altres ja vigents.

A continuació, es detallen les principals:

Impost sobre la Renda de les Persones Físiques

  • Límit d’obligació de declarar: S’eleva a 2.500 euros el llindar de rendiments íntegres del treball del segon pagador que permet aplicar el límit general de 22.000 euros per a l’obligació de presentar declaració.
  • Deducció per eficiència energètica: S’amplia un any el termini per a aplicar la deducció per obres de millora en habitatges que redueixin el consum d’energia.
  • Deducció per vehicles elèctrics i punts de recàrrega: Es prorroga un any més la deducció per l’adquisició de vehicles elèctrics i punts de recàrrega.
  • Pròrroga del règim d’estimació objectiva (mòduls) per a autònoms. Es mantenen per al 2025 els límits actuals que permeten als autònoms tributar pel sistema de mòduls, evitant augments en les obligacions formals.

Impost sobre el Valor Afegit

  • Es prorroguen els límits per a aplicar el règim simplificat i el règim especial de l’agricultura, ramaderia i pesca durant 2025, mantenint els límits vigents.
  • Es permet la presentació de renúncies o revocacions del règim de mòduls d’IRPF i IVA durant un nou termini, que va des del dia 25 de desembre de 2024 fins al 31 de gener de 2025.

Impost de societats

S’estén la llibertat d’amortització un any més per a inversions en instal·lacions d’autoconsum amb energia renovable realitzades en 2025.

Nous impostos i modificacions

  • Es retrasa a l’1 d’abril de 2025 l’entrada en vigor de l’Impost sobre Líquids de Cigarrets Electrònics.
  • Es modifica el gravamen sobre les entitats financeres per a adaptar-lo a l’estructura del nou impost permanent sobre el marge d’interessos i comissions.